Augustyn Rafał

Rafał Augustyn (1951*) jest kompozytorem, krytykiem muzycznym i polonistą (w 1982 roku uzyskał dyplom doktora nauk filologicznych). Kompozycję studiował u Ryszarda Bukowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu oraz u Henryka Mikołaja Góreckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach.

Jego utwory wykonywano wielokrotnie na Warszawskiej Jesieni i innych polskich festiwalach, a także w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i na Dalekim Wschodzie. Twórca jest laureatem wielu nagród kompozytorskich, a także Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za wybitne osiągnięcia kompozytorskie i programowe kreacje festiwalowe (2005) oraz Nagrody Muzycznej Wrocławia (2011).

W latach 1980-98 Rafał Augustyn był członkiem Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. W latach 1984-94, wraz z Markiem Pijarowskim, kierował Festiwalem Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova we Wrocławiu. Jest współzałożycielem Wydawnictwa Muzycznego Brevis.

***

SPAE.RA – Utwór cykliczny nr 3.2 - muzyka w 24 częściach na dźwięki elektroniczne i solistów (2014)

W roku 1992 w tym samym co dzisiaj wnętrzu wrocławskiego BWA odbyła się zbiorowa wystawa Artystyczna przestrzeń intermedialna, której integralną częścią był skomponowany przeze mnie na zamówienie festiwalu Wratislavia Cantans dwudziestoczterogodzinny utwór elektroniczny, albo – jak kto woli – suita dwudziestu czterech godzinnych utworów, niektórych z udziałem żywych wykonawców. Było to jedyne pełne przedstawienie utworu, natomiast niektóre poszczególne „godziny“ (zwłaszcza szósta rano, jako Alba) w pełnej lub skróconej wersji wiodły później niezależny żywot estradowy i radiowy.

W obecnej wersji całość materiału dźwiękowego jak również szczegółowe rozwiązania formalne są zupełnie nowe. Stara pozostała ogólna koncepcja muzyki jako dźwiękowego obiektu, w istocie – rodzaju muzycznego zegara.  Każda z godzinnych części ma swoją muzyczną fizjognomię, centrum brzmieniowe i rodzaj ruchu. Każda jest – po swojemu – podzielona na kwadranse, okresy pięciominutowe, minutowe, niekiedy także piętnasto- i pięciosekundowe. Często włącza się w to puls sekundowy, a czasem – „ludzka sekunda“, obliczony przez chronografów centralny puls ludzkiego życia, w przybliżeniu odpowiadający 91 uderzeniom na minutę, a więc znacznie różniący się od tak dobrze nam znanej sekundy konwencjonalnej.

Materiał poszczególnych godzin jest rozmaitego pochodzenia, ale zdarzają się tam dźwięki, które rzeczywiście urodziły się w tym czasie – choć w różnych miejscach, od Proszowej na Pogórzu Izerskim po Kraków, Wenecję, Berlin i Londyn, a także różne miejsca na Sycylii ze szczególnym uwzględnieniem Syrakuz i ich niezwykłego akustycznego fenomenu – jaskini Ucho Dionizjusza. Ale przede wszystkim są to dźwięki Wrocławia. Mówi się, że każde miasto z wyjątkiem Wenecji brzmi z grubsza tak samo (wyjąwszy nieliczne poszczególne charakterystyczne dźwięki, jak Big Ben czy hejnał mariacki). Pewnie to prawda, ale dla mnie – i dla paru innych muzyków, niekoniecznie stąd pochodzących – Wrocław ma jednak jakieś szczególne brzmienie.

Jako trzeci Utwór cykliczny kompozycja wpisuje się w serię kompozycji poświęconych cyklicznej koncepcji czasu. Pierwszy utwór, na skrzypce, eksploruje problem percepcji czasowych podziałów na sposób stosowany w muzyce azjatyckiej, choć bez stylistycznych aluzji. Drugi, na kontrabas, jest grą liczbowych cykli nakładanych na siebie. Czwarty, na saksofon z elektroniką – próbą przeniesienia cykliczności wizualnej (jak w weneckich mozaikach z ich paradoksalnym przedstawieniem przestrzeni) na fenomeny akustyczne. Kolejne utwory w drodze.

Mówi się: zegar „idzie“. Pytanie, co robią w istocie wskazówki zegara (czy ich cyfrowe odpowiedniki), nie jest pytaniem trywialnym.  Niewątpliwie poruszają się w przestrzeni i zmieniają miejsca lub kształt. Ale każde miejsce, jeśli zegar jest dobrze ustawiony, odpowiada konkretnemu momentowi w ciągu upływającego czasu. Jeśli zatem wierzyć Newtonowi, wskazówki właściwie stoją w miejscu, są parmenidejskim bytem trwałym, nieustanną teraźniejszością. (Oczywiście, z Einsteinem sprawa się zmienia). Do tego dochodzą oczywiście wszystkie paradoksy związane z psychologią, czy antropologią czasu; także je trzeba było wziąć pod uwagę przy komponowaniu tej muzyki; a właściwie – powinno się brać pod uwagę przy komponowaniu muzyki w ogóle.

W słynnym cytacie z anonimowego dwunastowiecznego traktatu o lichwie nieznany nam franciszkanin przestrzega przed pożyczaniem na procent i sprzedażą na kredyt, bowiem kto brałby większą sumę za opóźnioną płatność, dopuszczałby się lichwy, sprzedając w istocie czas, który nie jest jego własnością. W trzy stulecia później Leone Battista Alberti wymienia trzy rzeczy, które człowiek ma na własność: fortuna, ciało i czas. Między tymi dwiema postawami, średniowieczną i renesansową, mieści się właściwie całe nasze podejście do czasu: także niniejszy utwór. A także wszelka praktyka muzyków jako mocno podejrzanych handlarzy czasem.

Rafał Augustyn

mm/kk

Utwór dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

next prev
20/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Orkiestry Muzyki Nowej.
13/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.
15/10/14 -

Partner: Castorama

Biuro Festiwalowe ISCM World Music Days 2014 serdecznie dziękuje firmie Castorama.
13/10/14 -

ISCM Young Composer Award – results

Today, at the final concert of the ISCM World Music Days in Wrocław, Poland, the winner of the 2014 ISCM Young Composer Award (supported by Music on Main) was announced.
10/10/14 -

Logotyp PR2

Informujemy, że w dotychczasowych materiałach reklamowych festiwalu logotyp Programu 2 Polskiego Radia pojawiał się w niewłaściwej formie.
08/10/14 -

Zmiany w programie koncertu „Struny +” (9.10)

Informujemy, że nastąpiły zmiany w programie koncertu "Struny +", który odbędzie się 09-20.2014 Proszę sprawdzić szczegóły w programie.
29/09/14 -

HOTEL FESTIWALOWY

Hotel Monopol
15/09/14 -

Prix Annelie de Man

26-30 maja 2015, Orgelpark, Amsterdam (Holandia)
21/08/14 -

Nagroda dla Młodych Kompozytorów

The International Society for Contemporary Music (ISCM) ma zaszczyt ogłosić skład jury Nagrody dla Młodych Kompozytorów 2014. W skład jury wejdą cenieni kompozytorzy: Tomoko Fukui (Japonia), Javier Hagen (Szwajcaria), oraz Eva Lopszyc (Argentyna). Nagroda zostanie przyznana podczas Światowych Dni Muzyki we Wrocławiu.
08/07/14 -

WOLONTARIUSZE POSZUKIWANI

Festiwal ISCM World Music Days 2014 poszukuje wolontariuszy.
02/07/14 -

Słowenia zaprasza do zgłaszania utworów

ISCM World Music Days 2015 zaprasza kompozytorów do zgłaszania partytur, projektów i instalacji. W przyszłym roku festiwal odbędzie się w Słowenii w dniach 26 września - 1 października.
09/06/14 -

Call for projects

Podczas corocznego spotkania razem z IAMIC organizujemy wspólną sesję „Forum przyszłościowych projektów”.
04/06/14 -

Spotkanie z Eötvösem

Dzień przed rozpoczęciem festiwalu odbędzie się spotkanie z węgierskim kompozytorem Peterem Eötvösem.
29/05/14 -

Wyniki Przeglądu Kwalifikacyjnego

Miło nam poinformować, że Przegląd Kwalifikacyjny dla zespołów muzycznych działających przy szkołach i placówkach pozaszkolnych został rozstrzygnięty.
25/05/14 -

Międzynarodowy Dzień Muzyki

Festiwal rozpoczynamy obchodami Międzynarodowego Dnia Muzyki. 3 i 4 października zaprezentujemy najciekawsze młode zespoły tworzące przy wrocławskich szkołach oraz domach kultury. W repertuarze wyłącznie muzyka nowa powstała na przestrzeni trzech ostatnich lat.
25/05/14 -

Napisz recenzję, nakręć film

W ramach ISCM World Music Days 2014 organizujemy dwa konkursy. Na recenzję wydarzenia muzycznego oraz na film, który udowodni, że muzyka jest wszędzie.
18/05/14 -

Nowa strona ISCM WMD 2014

Witamy na nowej stronie festiwalu ISCM World Music Days 2014. Przypominamy, że rozpoczęła się już rejestracja uczestników festiwalu, jak i delegatów na konferencję ISCM. Zarejestruj się!