Krauze Zygmunt

Zygmunt Krauze (*1938) jest absolwentem klasy fortepianu Marii Wiłkomirskiej oraz klasy kompozycji Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Edukację uzupełniał u Nadii Boulanger w Paryżu dzięki stypendium rządu francuskiego.

Już w młodości twórca sformułował na wskroś oryginalną koncepcję muzyki unistycznej, której podstawy dała teoria unizmu wywodząca się z malarstwa Władysława Strzemińskiego. W kolejnych latach twórca był także polskim pionierem muzycznego performance’u oraz kompozycji (instalacji) muzyczno-przestrzennych. Rozwój kompozytorski Zygmunta Krauzego był przy tym silnie powiązany z jego aktywnością jako koncertującego pianisty – solisty oraz członka kwartetu Warsztat Muzyczny – specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Artysta prowadzi ponadto działalność pedagogiczną (obecnie związany jest z Akademią Muzyczną  w Łodzi oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie) i organizatora życia kulturalnego. Przez wiele lat był członkiem Komisji Repertuarowej festiwalu Warszawska Jesień. W 1982 roku na zaproszenie Pierre’a Bouleza został doradcą artystycznym IRCAM.  W latach 1987-90 pełnił funkcję Prezydenta Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, a od 1989 – prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, organizując w 1992 Światowe Dni Muzyki w Warszawie. Był także jednym z członków-założycieli Towarzystwa im. W. Lutosławskiego. Ponadto regularnie zasiada w jury międzynarodowych konkursów kompozytorskich w wielu krajach świata.

Zygmunt Krauze został uhonorowany m.in.: tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, przyznanym przez Rząd Francuski (1975); Złotym Medalem Chopina, przyznanym przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1994), Złotym Krzyżem Zasługi (2004) oraz tytułem Officier de la Legion d’Honeur, czyli najwyższym wyróżnieniem przyznawanym przez Prezydenta Francji (2007).

***

Aus aller Welt stammende na 10 instrumentów smyczkowych (1973)

Utwór oparty jest na czterech polskich melodiach ludowych zwanych „światówkami”, którym odpowiadają cztery części. Najważniejsza dla jego interpretacji jest wzorowana na ludowej maniera wykonawcza. Muzycy rozpoczynają każdą część jednocześnie, ale już nie kończą jej symultanicznie. W zasadzie powinni być oni od siebie oddaleni na tyle, na ile to możliwe, i – nie licząc wiolonczelisty – występować na stojąco. Każdy wykonawca gra niezależnie od pozostałych, skupiając się wyłącznie na realizacji własnej partii i odnalezieniu własnego tempa. Każdą część, nie wyłączając finalnej, zamyka10 sekund absolutnej ciszy i bezruchu.

Utwór, zamówiony przez Internationales Musik Werkstatt w Innsbrucku, został prawykonany w tymże mieście w 1973 roku przez Die Reihe Ensemble.

mm/kk

 

***

Pułapka – opera w jednym akcie (2011)

libretto: Grzegorz Jarzyna i Zygmunt Krauze na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza Pułapka

Pułapka Tadeusza Różewicza już od prawie trzydziestu lat jest grana na całym świecie. Sztuka pokazuje historię rodziny, ale poprzez życie jednego bohatera – Franza Kafki. Jak wiadomo, ten genialny pisarz, Żyd, był uwikłany we wszelkie konflikty, zarówno rodzinne, jak i konflikty dotyczące samej twórczości.

Dla mnie Pułapka jest przede wszystkim fantastycznym studium artysty i człowieka, któremu nie wychodzi w życiu, bo jest uwikłany w swoje własne pułapki. Pułapką to jest on – on sam. Podjąłem się skomponowania opery wg sztuki Różewicza, ponieważ jest to coś, co mnie porusza i myślę, że porusza również wielu widzów.

Aby skomponować operę, trzeba mieć ogromnie mocny impuls, który rozpali energię potrzebną do podjęcia tak dużej pracy. Widziałem Pułapkę Różewicza na festiwalu w Toruniu i to była dla mnie wręcz iluminacja, moment zachwytu, w którym pomyślałem, że wspaniale by było, gdybym mógł do tego tekstu skomponować muzykę. Nie jako muzykę do teatru, ale właśnie jako operę.

Pisanie mojej piątej już opery to przede wszystkim drążenie tekstu, słowa, które jest najważniejsze. Wychodząc od słowa właśnie, staram się znaleźć dla niego swoisty wyraz, ekspresję muzyczną. Często stosuję metodę odwrotnego rozumienia sensu słowa, bowiem każde można wypowiedzieć na wiele sposobów.

Muzyka natomiast jest ekspresją, emocją, która wzmacnia treść zawartą w słowach.

Obecnie opera jako gatunek przeżywa renesans. Wierzę w operę, ponieważ kultura, muzyka i sztuka są obecnie bardziej dostępne. Coraz więcej osób staje się ich użytkownikami. Z jednej strony sprzyja to obniżaniu poziomu sztuki, ale z drugiej, jest znacznie więcej odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej, czegoś na znacznie wyższym poziomie, wręcz wysublimowanego, a właśnie opera niesie ze sobą to wszystko.

Zygmunt Krauze

Prapremiera Pułapki odbyła się w grudniu 2011 roku w Operze Wrocławskiej.

mm/kk/mm

next prev
20/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Orkiestry Muzyki Nowej.
13/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.
15/10/14 -

Partner: Castorama

Biuro Festiwalowe ISCM World Music Days 2014 serdecznie dziękuje firmie Castorama.
13/10/14 -

ISCM Young Composer Award – results

Today, at the final concert of the ISCM World Music Days in Wrocław, Poland, the winner of the 2014 ISCM Young Composer Award (supported by Music on Main) was announced.
10/10/14 -

Logotyp PR2

Informujemy, że w dotychczasowych materiałach reklamowych festiwalu logotyp Programu 2 Polskiego Radia pojawiał się w niewłaściwej formie.
08/10/14 -

Zmiany w programie koncertu „Struny +” (9.10)

Informujemy, że nastąpiły zmiany w programie koncertu "Struny +", który odbędzie się 09-20.2014 Proszę sprawdzić szczegóły w programie.
29/09/14 -

HOTEL FESTIWALOWY

Hotel Monopol
15/09/14 -

Prix Annelie de Man

26-30 maja 2015, Orgelpark, Amsterdam (Holandia)
21/08/14 -

Nagroda dla Młodych Kompozytorów

The International Society for Contemporary Music (ISCM) ma zaszczyt ogłosić skład jury Nagrody dla Młodych Kompozytorów 2014. W skład jury wejdą cenieni kompozytorzy: Tomoko Fukui (Japonia), Javier Hagen (Szwajcaria), oraz Eva Lopszyc (Argentyna). Nagroda zostanie przyznana podczas Światowych Dni Muzyki we Wrocławiu.
08/07/14 -

WOLONTARIUSZE POSZUKIWANI

Festiwal ISCM World Music Days 2014 poszukuje wolontariuszy.
02/07/14 -

Słowenia zaprasza do zgłaszania utworów

ISCM World Music Days 2015 zaprasza kompozytorów do zgłaszania partytur, projektów i instalacji. W przyszłym roku festiwal odbędzie się w Słowenii w dniach 26 września - 1 października.
09/06/14 -

Call for projects

Podczas corocznego spotkania razem z IAMIC organizujemy wspólną sesję „Forum przyszłościowych projektów”.
04/06/14 -

Spotkanie z Eötvösem

Dzień przed rozpoczęciem festiwalu odbędzie się spotkanie z węgierskim kompozytorem Peterem Eötvösem.
29/05/14 -

Wyniki Przeglądu Kwalifikacyjnego

Miło nam poinformować, że Przegląd Kwalifikacyjny dla zespołów muzycznych działających przy szkołach i placówkach pozaszkolnych został rozstrzygnięty.
25/05/14 -

Międzynarodowy Dzień Muzyki

Festiwal rozpoczynamy obchodami Międzynarodowego Dnia Muzyki. 3 i 4 października zaprezentujemy najciekawsze młode zespoły tworzące przy wrocławskich szkołach oraz domach kultury. W repertuarze wyłącznie muzyka nowa powstała na przestrzeni trzech ostatnich lat.
25/05/14 -

Napisz recenzję, nakręć film

W ramach ISCM World Music Days 2014 organizujemy dwa konkursy. Na recenzję wydarzenia muzycznego oraz na film, który udowodni, że muzyka jest wszędzie.
18/05/14 -

Nowa strona ISCM WMD 2014

Witamy na nowej stronie festiwalu ISCM World Music Days 2014. Przypominamy, że rozpoczęła się już rejestracja uczestników festiwalu, jak i delegatów na konferencję ISCM. Zarejestruj się!