Pärt Arvo

Arvo Pärt (*1935) to jeden z najwybitniejszych kompozytorów wschodnioeuropejskich drugiej połowy XX wieku oraz najważniejszy być może twórca z estetycznego kręgu nowej prostoty i nowej muzyki sakralnej. Absolwent Konserwatorium w Tallinie (klasa Heino Ellera) wyemigrował w 1980 roku do Wiednia, by następnie przenieść się do Berlina.

Już w latach 60. Pärt stał się czołowym twórcą tzw. sowieckiej awangardy, eksperymentując m. in. z dodekafonią, sonoryzmem, aleatoryzmem i techniką kolażu. Swój dojrzały styl – określany mianem tintinnabuli (łac. dzwoneczki) – wypracował jednak w drugiej połowie lat 70., po trwającym blisko osiem lat kryzysie, podczas którego poświęcił się studiowaniu chorału oraz dawnej polifonii.

Poza nawiązaniami do średniowiecznej praktyki i teorii muzycznej, wyznacznikami nowego języka dźwiękowego twórcy stały się radykalna redukcja materiału, zastosowanie uproszczonej, niefunkcyjnej tonalności, głębokie powiązanie struktury muzycznej z właściwościami tekstu, zastąpienie tradycyjnej dramaturgii formą dźwiękowej medytacji. W dorobku kompozytora dominują utwory wokalne i wokalno-instrumentalne, jednak stworzył on również szereg, uznawanych za wybitne, dzieł symfonicznych i kameralnych.

***

 

Fratres na wiolonczelę i gitarę (1977/1989)

 

Jeden z najpopularniejszych i najważniejszych w dorobku estońskiego kompozytora utworów, którego oryginalna wersja – na kwintet smyczkowy lub kwintet dęty – ukończona została w 1977 roku. W następnych dekadach powstawały kolejne partytury, na obsady od duetu po orkiestrę smyczkową z perkusją i skrzypcami solo, z których tylko część stanowiła proste transkrypcje oryginału.

 

Formalnie utwór stanowi ciąg wariacji na nieskomplikowany sześciotaktowy temat. Dzięki wykorzystaniu typowych środków stylu tintinnabuli kompozytorowi udało się pogodzić efekt nerwowej ruchliwości z wrażeniem subtelnej statyczności. Wedle słów samego twórcy, ów paradoks odzwierciedla „walkę chwili z wiecznością w nas”.

 

Wersja utworu na wiolonczelę i gitarę przygotowana została przez Marka Pasiecznego na zamówienie Światowych Dni Muzyki 2014.

Virgencita na chór mieszany a capella (2012)

Utwór powstał jako owoc podróży kompozytora do Meksyku oraz inspiracji płynącej z historii Juana Diego Cuauhtlatoatzina (Jana Dydaka). Ów święty kościoła katolickiego był Aztekiem, żyjącym w XVI wieku i ochrzczonym przez pierwszych misjonarzy franciszkańskich. W 1531 roku Juanowi Diego objawiła się Matka Boska. Jest to najstarsze objawienie maryjne oficjalnie uznane przez Watykan. Upamiętniająca wydarzenie Bazylika Najświętszej Maryi Panny z Guadalupe jest największym sanktuarium maryjnym na świecie – rocznie przybywa do niej 12 milionów pielgrzymów.

Virgencita to osobisty dar kompozytora dla Meksykanów. Prawykonanie dzieła miało miejsce w meksykańskim mieście León. Polska premiera odbędzie się we Wrocławiu podczas Światowych Dni Muzyki 2014.

mm/kk/mm

next prev
20/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Orkiestry Muzyki Nowej.
13/11/14 -

Retransmisja w Dwójce

Program 2 Polskiego Radia nada retransmisję koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.
15/10/14 -

Partner: Castorama

Biuro Festiwalowe ISCM World Music Days 2014 serdecznie dziękuje firmie Castorama.
13/10/14 -

ISCM Young Composer Award – results

Today, at the final concert of the ISCM World Music Days in Wrocław, Poland, the winner of the 2014 ISCM Young Composer Award (supported by Music on Main) was announced.
10/10/14 -

Logotyp PR2

Informujemy, że w dotychczasowych materiałach reklamowych festiwalu logotyp Programu 2 Polskiego Radia pojawiał się w niewłaściwej formie.
08/10/14 -

Zmiany w programie koncertu „Struny +” (9.10)

Informujemy, że nastąpiły zmiany w programie koncertu "Struny +", który odbędzie się 09-20.2014 Proszę sprawdzić szczegóły w programie.
29/09/14 -

HOTEL FESTIWALOWY

Hotel Monopol
15/09/14 -

Prix Annelie de Man

26-30 maja 2015, Orgelpark, Amsterdam (Holandia)
21/08/14 -

Nagroda dla Młodych Kompozytorów

The International Society for Contemporary Music (ISCM) ma zaszczyt ogłosić skład jury Nagrody dla Młodych Kompozytorów 2014. W skład jury wejdą cenieni kompozytorzy: Tomoko Fukui (Japonia), Javier Hagen (Szwajcaria), oraz Eva Lopszyc (Argentyna). Nagroda zostanie przyznana podczas Światowych Dni Muzyki we Wrocławiu.
08/07/14 -

WOLONTARIUSZE POSZUKIWANI

Festiwal ISCM World Music Days 2014 poszukuje wolontariuszy.
02/07/14 -

Słowenia zaprasza do zgłaszania utworów

ISCM World Music Days 2015 zaprasza kompozytorów do zgłaszania partytur, projektów i instalacji. W przyszłym roku festiwal odbędzie się w Słowenii w dniach 26 września - 1 października.
09/06/14 -

Call for projects

Podczas corocznego spotkania razem z IAMIC organizujemy wspólną sesję „Forum przyszłościowych projektów”.
04/06/14 -

Spotkanie z Eötvösem

Dzień przed rozpoczęciem festiwalu odbędzie się spotkanie z węgierskim kompozytorem Peterem Eötvösem.
29/05/14 -

Wyniki Przeglądu Kwalifikacyjnego

Miło nam poinformować, że Przegląd Kwalifikacyjny dla zespołów muzycznych działających przy szkołach i placówkach pozaszkolnych został rozstrzygnięty.
25/05/14 -

Międzynarodowy Dzień Muzyki

Festiwal rozpoczynamy obchodami Międzynarodowego Dnia Muzyki. 3 i 4 października zaprezentujemy najciekawsze młode zespoły tworzące przy wrocławskich szkołach oraz domach kultury. W repertuarze wyłącznie muzyka nowa powstała na przestrzeni trzech ostatnich lat.
25/05/14 -

Napisz recenzję, nakręć film

W ramach ISCM World Music Days 2014 organizujemy dwa konkursy. Na recenzję wydarzenia muzycznego oraz na film, który udowodni, że muzyka jest wszędzie.
18/05/14 -

Nowa strona ISCM WMD 2014

Witamy na nowej stronie festiwalu ISCM World Music Days 2014. Przypominamy, że rozpoczęła się już rejestracja uczestników festiwalu, jak i delegatów na konferencję ISCM. Zarejestruj się!